Estatuts





ESTATUTS DE L'ASSOCIACIÓ DE MARES I PARES D'ALUMNES DEL CEIP “VERGE DEL ROSARI” DE MASSAMAGRELL



CAPÍTOL I.- Disposicions generals

Article 1.- Es constitueix l'Associació de Mares i Pares d'Alumnes denominada AMPA del CEIP “Verge del Rosari” de Massamagrell, acollida al que disposa la Llei Orgànica 1/2002 de 22 de Març, reguladora del Dret d'Associació, i a l'empar del que disposa l'Article 22 de la Constitució, mancant d'ànim de lucre.

Article 2.- L'Associació té personalitat jurídica pròpia i capacitat plena d'obrar per a administrar i disposar dels seus béns i complir els fins que es proposa.

Article 3.- L'àmbit de l'Associació és local i el seu domicili social es fixa al CEIP “Verge del Rosari”, a l’avinguda Magdalena s/n de Massamagrell.

CAPÍTOL II.- Fins i Activitats

Article 4.- L'AMPA del CEIP “Verge del Rosari” es constitueix per als següents fins:

a)    Assistir a les Mares, Pares o Tutors en tot allò que concerneix a l'Educació dels seus fills/es o pupils.
b)   Defendre els drets dels/es Mares, Pares en quant concerneix a l'Educació dels seus fills/es.
c)    Participar en l'elecció dels representants dels/es Mares/ Pares en els òrgans Col·legiats del centre, presentant candidatures, vetlant per la puresa del procés electoral i col·laborant en la correcta realització de les eleccions.
d)    Participar en els òrgans del Municipi, Comarca, Zona, Província, Comunitat Autònoma o Administració Central de l'Estat, en els que s'haja establit o es requerisca la presència de l'Associació, fins i tot mitjançant la presentació de candidatures.
e)    Col·laborar en la labor educativa del centre, promovent i organitzant, si és procedent, la realització d'activitats extraescolars i complementàries, culturals, esportives i recreatives.
f)      Informar, orientar i estimular als/les Mares i Pares, respecte a les obligacions i drets que els incumbeixen en relació amb l'Educació dels seus fills.
g)    Col·laborar en l'elaboració, desenvolupament o modificació del Reglament de Règim Interior del centre.
h)    Promoure i facilitar la participació dels/es Mares Pares en el control de la gestió del centre.
i)      Fomentar les relacions de cooperació del centre, amb altres establiments escolars i els sectors socials i culturals de l'entorn.
j)      Promoure la plena realització del principi de gratuïtat en l'àmbit del centre, així com l'efectiva igualtat de drets de tots els seus alumnes/as, sense discriminació per raons socioeconòmiques, ideològiques, confessionals, raça o sexe.
k)    Requerir als poders públics el compliment de les Lleis, Reglaments i Plans d'actuació relatius a l'educació, demanant l'atenció i ajuda que aquesta mereix.
l)      Desenvolupar programes d'Educació Familiar per a proporcionar a mares, pares i tutors, coneixements i orientacions relacionades amb la seua funció educadora.
m)  Organitzar i promoure activitats formatives, culturals i d'estudis entre tota la Comunitat Escolar
n)    Contribuir a l'adequat funcionament dels diversos serveis del centre.
o)    Promoure reunions de col·laboració i contribuir a les bones relacions entre tots els Estaments de la Comunitat Escolar.
p)    Vetlar pel respecte als drets dels alumnes/as.
q)    Representar els interessos generals dels pares/mares davant de les instàncies educatives i altres Organismes.
r)     Qualssevol altres que els siguen assignades directa o indirectament per les lleis.

Article 5.- Per al millor compliment dels seus fins, l'Associació podrà sol·licitar el seu ingrés i participar en la Federació Provincial que a l'efecte estiguera constituïda.
Per a sol·licitar l'ingrés serà necessari l'acord de l'Assemblea General Extraordinària convocada a tal fi.

Article 6.- Per al compliment dels fins enumerats anteriorment, es realitzaran les següents activitats:
a)    Reunions de pares/mares.
b)   Organització de conferències, debats i col·loquis.
c)    Organització d'escoles de pares.
d)    Organització d'activitats extraescolars i complementàries.
e)    Realització d'entrevistes amb l'equip directiu dels centres així com amb l'Administració educativa.
f)      Realització d'entrevistes amb altres Associacions educatives o socials.
g)    Qualsevol altres que es determinen d'acord amb els fins de l'Associació.


CAPÍTOL III.- Dels socis

Article 7.
a)    Seran socis les/els mares, pares o representants legals dels/es alumnes/es matriculats al centre sempre que ho sol·liciten expressament, i estiguen al corrent de les quotes que determine la Junta Directiva.
b)   En les reunions de l'Associació, sols serà vàlid un vot per família.

Article 8.- Seran drets dels associats:
a)    Elegir i ser elegible per a totes les funcions representatives de l'Associació.
b)   Tenir veu i vot en la forma especificada en l'Article anterior.
c)    Prendre part en totes les activitats de l'Associació i utilitzar els serveis que puguen establir-se en benefici dels socis.
d)    Dirigir peticions i proposar iniciatives als òrgans de govern de l'Associació.
e)    A ser informats sobre la composició dels òrgans de govern i representació de l'Associació, del seu estat de comptes i del desenvolupament de la seua activitat.. Podran accedir a tota la informació a través dels òrgans de representació.
f)      A impugnar els acords dels òrgans de l'Associació que estime contraris a la Llei o els Estatuts.
g)    A ser oïda amb caràcter previ a l'adopció de mesures disciplinàries contra ell i a ser informat dels fets que donen lloc a tals mesures , havent de ser motivat l'acord que si és procedent impose la sanció.
h)    Les altres que es deriven dels presents Estatuts i de les Lleis.

Article 9.- Seran deures dels associats:
a)    Complir els Estatuts de l'Associació i els acords de l'Assemblea.
b)   Assistir a totes les reunions i actes convocats per la Junta Directiva. Per a poder exercitar el dret a vot els socis, hauran d'estar al corrent de pagament de les quotes.
c)    Contribuir econòmicament al sosteniment de l'associació en la forma que s'establisca per l'Assemblea.
d)    Col·laborar activament en el compliment dels fins de l'Associació i en l'eficàcia de l'execució dels mateixos.

Article 10.
      I.         Es causarà baixa en l'Associació :
a)    Per petició de l'interessat.
b)   Per baixa dels fills/es o tutelats en el Centre.
c)    Per falta injustificada de pagament de les quotes corresponents al curs escolar.
d)    Per incompliment dels Estatuts.
e)    Per utilització de l'Associació amb fins aliens als específics de la mateixa.
     II.         En els 3 últims supòsits de l'apartat anterior, s'obrirà un procés contradictori en el que serà oït l'interessat. A tal fi, per la Junta Directiva s'anomenarà un Instructor i un Secretari, que formularan plec de Càrrecs que serà notificat al soci, a fi de que puga oposar descàrrecs i sol·licitar i proposar la pràctica dels mitjans de prova que considere oportuns, en el termini de cinc dies des de la notificació d'aquell. Transcorregut l’esmentat termini l'Instructor elevarà proposta a la Junta Directiva qui dictarà l'oportuna resolució.
   III.         En tot cas els acords de la Junta Directiva seran recurribles davant de l'Assemblea General.

CAPÍTOL IV.- L'Assemblea General

Article 11.- L'Assemblea General.
L'Associació estarà regida per l'Assemblea General de socis i la Junta Directiva amb les funcions que s'especifiquen seguidament. L'Assemblea general de socis és l'òrgan sobirà de l'Associació i comprén a tots els socis.

Article 12.- Reunions de l'Assemblea.
Es reunirà una vegada a l'any, obligatòriament en el primer trimestre del curs escolar en sessió ordinària per a l'aprovació dels comptes, Pressupost i Programació d'activitats. Es reunirà en sessió extraordinària sempre que ho sol·licite formalment el 10% dels socis.

Article 13.- Convocatòria de les Assemblees.
Totes les sessions seran convocades pel President. Les convocatòries hauran de fer-se amb almenys 4 dies d'anticipació i en elles s'expressarà el dia, l'hora i el lloc de la reunió, així com l'Orde del dia fixat per la Junta Directiva. Servirà de convocatòria l'exposició en el tauler d'anuncis de l'Associació d’alto referit anteriorment, i quan siga possible es farà una comunicació individual a cadascú dels socis.
Si la convocatòria d'Assemblea General fóra sol·licitada pel el 10% dels socis i el President no procedira a convocar la mateixa en el termini de 8 dies des de la sol·licitud, els socis sol·licitants procediran a la convocatòria i celebració d'Assemblea General en el domicili de l'Associació.
El Secretari redactarà l'Acta de cada reunió que reflectirà un extracte de les deliberacions, el text dels acords adoptats i el resultat de les votacions. Al començament de cada reunió de l'Assemblea General es llegirà l'Acta de la reunió anterior a fi de que s'aprove o no.

Article 14.- Competència i validesa dels acords.
      I.         L'Assemblea quedarà constituïda vàlidament en primera convocatòria amb l'assistència d'un mínim d'un terç dels associats presents o representats, i en segona convocatòria, siga qui siga el nombre d'ells, havent de celebrar mitja hora després de la primera i en el mateix lloc.
     II.         En les reunions de l'Assemblea General correspon un vot a cada membre de l'Associació, considerant un vot vàlid per família.
   III.         Són competències de l'Assemblea General:
a)    Aprovar, si és procedent, la gestió de la Junta Directiva.
b)   Examinar i aprovar o rebutjar els pressupostos anuals d'ingressos i despeses, així com la Memòria anual d'activitats.
c)    Establir les línies generals d'actuació que permeten a l'Associació complir els seus fins.
d)    Disposar totes les mesures encaminades a garantir el funcionament democràtic de l'Associació.
e)    Fixar les quotes ordinàries i extraordinàries.
f)      Elegir i destituir als membres de la Junta Directiva, així com al President de l'Associació.
   IV.         Serà necessari el vot favorable dels dos terços d'associats presents o representats en Assemblea extraordinària per a adoptar les següents decisions:
a)    Disposar i alienar béns.
b)   Sol·licitar la declaració d'utilitat pública de l'Associació.
c)    Sol·licitar la integració en Federacions.
d)    Modificar els Estatuts.
e)    Dissoldre l'Associació.
En la resta de supòsits bastarà amb la majoria dels socis presents o representats.

CAPÍTOL V.- La Junta Directiva

Article 15.- Composició de la Junta directiva.
L'Associació estarà administrada per una Junta Directiva. La Junta Directiva, elegida per l'Assemblea es reunirà per a determinar els seus càrrecs i funcions segons s'arreplega en aquests Estatuts.
La composició de la Junta Directiva serà:
a)    President/a
b)   Vicepresident/a
c)    Secretari/a
d)    Tresorer/a
e)    Vocals (sense límit)

L'elecció del president/a de la Junta Directiva de l'Associació es farà per sufragi lliure i secret, en el supòsit que així s'acorde, dels membres de l'Assemblea general. Els càrrecs seran elegits posteriorment en la primera reunió de la nova Junta, que es realitzarà a la major brevetat possible dins dels 15 dies següents a la celebració de l'Assemblea.
L'exercici dels càrrecs serà gratuït, i no podrà recaure en una mateixa persona més d'un d'ells.

Article 16.- Duració del mandat de la Junta Directiva.
La Junta Directiva tindrà un mandat de 2 anys de duració.
El cessament en el càrrec abans d'extingir-se el terme reglamentari podrà deure's a:
a)    Dimissió voluntària presentada mitjançant escrit motivat.
b)   Malaltia que incapacite per a l'exercici del càrrec.
c)    Causar baixa com a membre de l'Associació.
d)    Sanció imposada per falta comesa en el càrrec.

Les vacants que es produeixen en la Junta directiva podran cobrir-se provisionalment per qualsevol dels seus membres, fins que se celebre la primera Assemblea General. En el cas de no haver-hi cap substitut més, la Junta directiva podrà cobrir provisionalment per qualsevol dels seus socis fins que se celebre la primera Assemblea General.

Article 17 .- Competències de la Junta Directiva.
Posseeix les facultats següents:
a)    Execució dels acords adoptats en l'Assemblea General.
b)   Prendre els acords necessaris per a la compareixença davant dels organismes públics, l'exercici d'accions legals i la interposició dels recursos pertinents.
c)    Admissió de socis i propostes a l'Assemblea general per a l'expulsió. D'acord amb el procediment previst en l'Article 10 d'aquests Estatuts.
d)    Proposar a l'Assemblea general l'establiment de les quotes ordinàries i extraordinàries.
e)    Establir l'Ordre del dia de les Assemblees Generals.
f)      Comunicar al Registre d'Associacions la modificació dels Estatuts acordada per l'Assemblea General.
g)    Presentar el balanç i estat de comptes de cada exercici a l'Assemblea General perquè els aproven, i confeccionar els pressupostos de l'exercici següent.
h)    Portar una comptabilitat conforme a les normes específiques que permeta obtenir la imatge fidel del patrimoni, del resultat i de la situació financera de l'entitat.
i)      Efectuar l'inventari dels béns de l'Associació.
j)      Elaborar la memòria anual d'activitats i sotmetre-la a l'aprovació de l'Assemblea General.
k)    Triar al/als representant/s de l'AMPA davant les administracions, organismes, federacions, col·legi i associacions: Representant al Consell Escolar del centre i Consell Escolar Municipal; FAPA; AMPAS Locals, Escola Valenciana, etc.
l)      Substituir al/als representant/s del AMPA inclosos en el punt anterior si aquestos no podem continuar en el càrrec, ja siga per una decisió personal o forçosa en cas de que la Junta Directiva entenga que no estan complint amb les funcions pròpies del seu càrrec. Aquesta última decisió requerirà una majoria absoluta de la Junta Directiva.
m)  Resoldre provisionalment qualsevol cas no previst en els presents estatuts i donar compte d'això en la següent assemblea General.
n)    Qualsevol altra facultat que no estiga atribuïda de manera específica en aquests Estatuts a l'Assemblea General.

Article 18.- Reunions de la Junta directiva
Es reunirà almenys una vegada al mes i sempre que la convoque el President o si ho sol·licita un terç dels seus membres. La convocatòria serà cursada pel Secretari expressant l'Ordre del Dia.
Quedarà vàlidament constituït sense quorum. En qualsevol cas serà necessària l'assistència del President i del Secretari o de les persones que els substitueixen.
Es prendran els acords per majoria simple de vots dels assistents. En cas d'empat, el vot del President serà de qualitat. Els acords de la Junta directiva es faran constar en el llibre d'actes. En iniciar-se cada reunió del mateix, es llegirà l'acta de la sessió anterior perquè s'aprove o rectifique.

Article 19.- El President i Vice-President.
El President de l'Associació també serà President de la Junta Directiva.
Les funcions del President són:
a)    Ostentar la representació de l'Associació.
b)   Presidir i dirigir els debats de l'Assemblea general i Junta Directiva.
c)    Signar les convocatòries de l'assemblea general i de la Junta Directiva.
d)    Visa els actes i certificats confeccionats pel Secretari de l'Associació.
e)    Disposar conjuntament amb el Tresorer dels fons socials, ordenant els pagaments necessaris d'acord amb el Pressupost aprovat.
Hi haurà un Vicepresident encarregat de substituir el President quan siga necessari.
El President podrà delegar en el mateix les seues competències per a l'atenció o gestió d'assumptes determinats o un conjunt dels mateixos, prèvia conformitat de la Junta directiva. Seran elegits per la Junta Directiva d'entre els seus membres en la primera reunió que es convoque, per majoria absoluta en la primera votació. En cas de no aconseguir-la cap candidat, s'elegirà entre els dos candidats més votats per majoria simple.

Article 20.- El Tresorer.
Les seues funcions seran:
a)    Custòdia i control dels recursos de l'Associació.
b)   Elaboració del pressupost, el balanç i la liquidació de comptes, a fi de sotmetre'ls a l'aprovació de l'Assemblea General.
c)    Pagament de factures conjuntament amb el President.

Serà elegit per la Junta Directiva d'entre els seus membres en la primera reunió que es convoque, per majoria absoluta en la primera votació. Cas de no aconseguir-la cap candidat, s'elegirà entre els dos candidats més votats per majoria simple.

Article 21.- El Secretari.
Les seues funcions són:
a)    Custòdia de la documentació de l'Associació i el segell d'aquesta.
b)   Redacció i firma conjunta amb el President de les actes de l'Assemblea General i Junta Directiva.
c)    Atenció a les comunicacions i correspondència ordinària.

Serà elegit per la Junta Directiva d'entre els seus membres en la primera reunió que es convoque, per majoria absoluta en la primera votació. Cas de no aconseguir-la cap candidat, s'elegirà entre els dos candidats més votats per majoria simple.

Article 22.- Els Vocals.
A més de les seues funcions ordinàries, els vocals podran rebre, per acord de la Junta Directiva, l'encàrrec de presidir o coordinar grups de treball, o l'execució d'encàrrecs, comissions, representacions i altres tasques que per la Junta Directiva els foren encomanades.
L'actual Junta Directiva entén necessari cobrir amb socis actius els representants de l'associació en el Consell Escolar del Centre; en el Consell Escolar Municipal; davant l'equip docent del centre, FAPA, AMPAS Locals, Escola Valenciana, premsa, etc.
Les persones que desenvolupen aquestes funcions:
a)    Han d'actuar sempre en representació del AMPA, atenent als interessos i necessitats de l'associació, d'acord amb la directrius que està marque a través de la seua Junta Directiva i de les decisions adoptades en assemblea general i mai seguint interessos particulars o propis.
b)   Hauran de donar totes les informacions relacionades amb el seu càrrec i funcions, sempre que la Junta Directiva u assemblea li demane les pertinents explicacions.
c)    Hauran d’informar amb temps suficient de no poder fer-se responsable puntualment d'algunes de les seus funcions, com podríen ser la presència en reunions, seminaris u assemblees.
d)    Deuran respectar sempre les funcions que marquen els diferents reglaments de les diferents administracions, organismes, federacions, col·legis i associacions.

CAPÍTOL VI.- Patrimoni

Article 23.- L'Associació manca de patrimoni fundacional. El patrimoni social estarà compost per tots els béns que s'adquireixen per a la realització dels fins socials.
L'Administració del patrimoni correspon a la Junta Directiva.

Article 24.- Els recursos econòmics de l'Associació consisteixen en:
a)    Les quotes dels associats ordinàries i extraordinàries que fixe l'Assemblea, determinades per unitat familiar.
b)   Les subvencions oficials i particulars.
c)    Les donacions, herències i llegats.
d)    Les rendes del patrimoni.

Article 25.- Els beneficis obtinguts derivats de l’exercici d’activitats econòmiques, incloses les prestacions de serveis, es destinaran exclusivament al compliment dels fins de l’associació, sense que càpiga en cap cas el seu repartiment entre els associats ni entre els seus cònjuges o persones que convisquen amb ells amb anàloga relació d’afectivitat, ni entre els seus parents, ni la seua cessió gratuïta a persones físiques o jurídiques amb interès lucratiu.

Article 26 .-Tots els membres de l'Associació tenen obligació de sostenir econòmicament, mitjançant quotes i vesses, de la manera i proporció que determine l'Assemblea General a proposta de la Junta Directiva.

Article 27 .- L'exercici econòmic quedarà tancat en finalitzar cada curs escolar.

Article 28 .- El pressupost anual ordinari no excedirà de 90 % del total dels fons socials disponibles en cada exercici.

Article 29.- L'Associació, a través de la seua Junta Directiva, podrà concedir o sol·licitar subvencions i préstecs amb destí a la realització dels seus fins estatutaris.

Article 30.- En els comptes corrents o llibretes d’estalvis obertes en establiments de crèdit, han de figurar la firma del President, del Vicepresident, del Tresorer i del Secretari.

Article 31.- L'Associació no té ànim de lucre.

CAPÍTOL VII.-DISSOLUCIÓ DE L'ASSOCIACIÓ

Article 32.- Causes de liquidació i entrega del romanent.
L'Associació podrà ser dissolta per acord de l'Assemblea General convocada expressament per a aquest fi, i amb el vot favorable de mes de la mitat dels socis presents o representats:
a)    Causes determinades en Article 39 del Codi Civil
b)   Sentència judicial ferma.

Article 33.- Liquidació.
La dissolució de l'Associació obri el període de liquidació, fins a la fi del qual l'entitat conservarà la seua entitat jurídica.
En cas de dissolució s'anomenarà una comissió liquidadora, integrada per tres membres, tots ells socis de l'Associació, les funcions de la qual són:
a)    Vetlar per la integritat del patrimoni de l'Associació.
b)   Concloure les operacions pendents i efectuar les noves que siguen necessàries per a la liquidació.
c)    Cobrar els crèdits de l'Associació.
d)    Liquidar el patrimoni i pagar als creditors.
e)    Aplicar els béns sobrants als fins previstos pels Estatuts.
f)      Sol·licitar la cancel·lació dels assentaments en el Registre corresponent.

El romanent net que resulte de la liquidació es destinarà directament a aquella entitat sense fi de lucre dedicada a la realització de fins educatius amb un esperit semblant a què anima a l'Associació, segons assenyale l'Assemblea General Extraordinària.
Els associats no responen personalment dels deutes de l'Associació.

CAPÍTOL VIII.- RESSOLUCIÓ EXTRAJUDICIAL DE CONFLICTES

Article 34.- Les qüestions litigioses que puguen sorgir amb motiu de les actuacions desenvolupades o de les decisions adoptades en el si de l’associació, es resoldran per mitjà d'arbitratge, a través d'un procediment ajustat a allò que s’han disposat per la Llei 60/2003, de 23 de desembre d'Arbitratge, i amb subjecció, en tot cas, als principis essencials d’audiència, contradicció i igualtat entre les parts.


En Massamagrell, a 30 de novembre de 2012.




Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada